: : : : علمى : : : :

Friday, May 20, 2005

اطلاعيه انتخاباتی

نه من ديگربه اکبر ميدهم رأی
نه بر کانديد رهبر ميدهم رأی

نه بر سردار و نه غير نظامی
نه بر اصحاب منبر ميدهم رأی

و گر شرکت کنم در انتخابات
به شخص خود، به اين‌خرميدهم رأِِِِِِی

سايت تازه تأسيس هادی خرسندی – اصغرآقا دات کام

00000000000000000000000000000000000000000000000



ساخت حوزه علميه قم

Tuesday, May 17, 2005

ﺍﻧﺪﺭﺁﺩﺍﺏﺍﻳﺮﺍﻧﻰﻧﺒﻮﺩﻥ
ميرزاآقا عسگری(مانی) – سايت ادبيان و فرهنگ

ﻓﺮﺯﻧﺪﻡ! ﺳﺌﻮﺍﻝﻓﺮﻣﻮﺩﻩﺍﻯ «ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﻳﻚ ﺍﻳﺮﺍﻧﻰﻧﺒﻮﺩ؟!» ﺑﺴﻰﺳﻬﻞ ﺑﺎﺷﺪﺍﻳﻦ! ﺍﻟﻠﻪ ﺁﻥﺭﻭﺯﺑﺮﺗﻮﻧﺰﺩﻳﻚﮔﺮﺩﺍﻧﺎﺩ! ﺩﺭﺍﻳﻦﺑﺎﺏ، ﺗﻮ ﺭﺍﭼﻨﺪ ﻃﺮﻳﻖ ﻭﻣﺼﻠﺤﺖ، ﺑﺎﺣﺮﻭﻑ ﺍﺑﺠﺪﺁﻣﻮﺯﻡ ﻛﻪ ﺳﺮﻣﺸﻖﺍﻳﺮﺍﻥﮔﺮﻳﺰﺍﻥِ ﻋﺎﻟﻢ ﺷﻮﻯ.

ﺏ: ﺑﻜﻮﺵ ﺍﺯﺍﻗﻮﺍﻝ ﻭﺍﻋﻤﺎﻝ ﻧﻴﻜﻮ، ﺑﻌﻴﺪ ﺑﺎﺷﻰ ﺗﺎﻛﺎﻣﺮﻭﺍ ﻭﺳﻌﻴﺪ ﺑﺎﺷﻰ. ﭼﻮﻥﺍﻳﺮﺍﻧﻴﺎﻥﻧﺒﺎﺵ ﻛﻪ ﺩﺭﻛﺮﺩﺍﺭﻭﮔﻔﺘﺎﺭ ﻭﭘﻨﺪﺍﺭﻧﻴﻚ، ﺷﻬﺮﻩﻯﻋﺎﻟﻢﺍﻧﺪ.

ﺩ: ﺩﺭﻭﻏﮕﻮﺑﺎﺵ ﻭ ﺍﺯﺭﺍﺳﺘﻰ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰ ﻛﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺳﺠﺎﻳﺎﻯﻋﺎﻟﻢ ﺍﺯ ﺁﻥﻳﻜﻰ، ﻭ ﺟﻤﻴﻊﺑﻠﺎﻳﺎﻯ ﻋﺎﻟﻢﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻳﻜﻰﺑﺮﺧﻴﺰﺩ. ﭼﻮﻥﺍﻳﺮﺍﻧﻴﺎﻥﻧﺒﺎﺵ ﻛﻪ ﺩﺭﺭﺍﺳﺖ ﮔﻮﺋﻰ ﻭﺭﺍﺳﺖ ﻛﺮﺩﺍﺭﻯ، ﻫﻮﺵ ﻭ ﺣﻴﺮﺕﻋﺎﻟﻤﻴﺎﻥﺭﺑﻮﺩﻩﺍﻧﺪ، ﻭ ﺍﻳﭻﻧﺸﻨﺎﺳﻨﺪ ﻛﻪﺩﺭﻭﻍ ﭼﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺣﻜﺎﻳﺖ:
ﺍﺯﻋﻤﺎﻣﻪﺩﺍﺭﺍﻥِ ﺭﻓﺴﻨﺠﺎﻥ ﻳﻜﻰ ﺭﺍﭘﺮﺳﻴﺪﻧﺪ «ﺍﻯﺳﺮﺩﺍﺭﺑﺎﺯﻧﺪﮔﻰ! ﺩﺭﻭﻍ، ﺩﺍﻧﻴﺪﻛﻪ ﭼﻪ ﺑﺎﺷﺪ؟» ﮔﻔﺖ: «ﺩﺍﻧﻢ! ﻣﮕﺮ ﻧﺎﺩﺍﻥﺑﺎﺷﻢ ﻛﻪ ﻧﺪﺍﻧﻢ؟! ﺩﺭﻭﻍ، ﺑﻰﺷﻚ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﻭﻍ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻟﺴﺎﻥِ ﺍﻫﺎﻟﻰ ﺳﺮﻳﻠﺎﻧﻜﺎ ﻛﻪ ﺣﺮﻑ ﺭ ﺩﺭﺁﻥ ﺗﺰﺭﻳﻖ ﺷﺪﻩ! ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺁﻥ ﻗﻮﻡ، ﺣﺮﻑ ﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻭ ﺑﻴﻬﻮﺩﻩﮔﻮﻳﺪ ﺩﺭﺳﺨﻦ! ﺩﺭﺍﻟﻔﺎﻅ ﻣﻌﻨﻮﻯ، ﺩﺭﻭﻍ، ﻫﻤﺎﻧﺎﺧﺮﺑﺰﻩﺍﻯ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﺯﻣﻴﻮﻩﻫﺎﻯ ﺩﺭﻳﺎﺋﻰ!» ﺯﻫﻰﻏﻔﻠﺖ ﻭﻧﺎﺩﺍﻧﻰ ﻭﺑﻰﺧﺒﺮﻯ ﻛﻪ ﻣﺮﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻮﺩ!

ﺕ : ﺗﻌﺎﺭﻑِ ﺗﻮﺧﺎﻟﻰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻛﻦ ﻭﺑﺪﺍﻥ ﻛﻪ ﺗﻮﺭﺍ ﺍﻳﭻ ﺍﺯ ﺁﻥﺧﺴﺮﺍﻥ ﻧﺮﺳﺪ. ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻪﺍﻧﺪ:

ﺩﻭﺻﺪ ﮔﻔﺘﻪ ﭼﻮﻥ ﻧﻴﻢﻛﺮﺩﺍﺭ ﻧﻴﺴﺖ
ﺗﻌﺎﺭﻑ ﺳﺨﻦﻫﺴﺖ ﻭﻛﺮﺩﺍﺭﻧﻴﺴﺖ!


ﭼﻮﻥﻗﻮﻡ ﺍﻳﺮﺍﻧﻰ ﻧﺒﺎﺵ ﻛﻪ ﺗﻌﺎﺭﻑ ﺍﺯﺟﺎﻥ ﻭ ﺩﻝ ﻛﻨﺪ، ﻭﻣﻴﻬﻤﺎﻥ ﺭﺍﺑﺮ ﺧﻮﺍﻥ ﺧﻮﺩﻭﻝ ﻛﻨﺪ! ﻣﺮﺩﻯ ﺭﺍ ﭘﺮﺳﻴﺪﻧﺪ: «ﺩﺍﻧﻰ ﻛﻪ ﺗﻌﺎﺭﻑ ﭼﻪ ﺑﺎﺷﺪ؟» ﮔﻔﺖ: «ﻧﻪ ﻭﺍﻟﻠﻪ! ﺷﺎﻳﺪﺗﻴﺮﻩﺍﻯ ﺍﺯﺧﺮﭼﻨﮓﻫﺎﻯ ﺳﻤﺎﻭﻯ ﺑﺎﺷﺪ. ﻭﻟﻠﻪ‌ُﺍﻋﻠﻢ!»

ﺭ: ﺭﻳﺎﻛﺎﺭﺑﺎﺵ ﺗﺎﺷﻴﺮﻳﻦ ﮔﻔﺘﺎﺭﻭ ﻣﺮﺩﻡﺩﺍﺭ ﻭﻛﺎﻣﻜﺎﺭﺑﺎﺷﻰ! ﺍﺑﻦﺍﻟﻮﻗﺖ ﺑﺎﺵ ﺗﺎﺑﺨﺖﻳﺎﺭ ﺷﻮﻯ. ﺑﻪ ﺧﺮ ﺭﺳﻴﺪﻯ، ﺧﺮﺑﺎﺵ ﻭﺁﻭﺍﺯ ﺧﺮﺍﻥ ﺑﺮﺁﺭ، ﺑﻪ ﮔﺎﻭﺭﺳﻴﺪﻯ، ﻣﺎﻍ ﺑﺮﻛﺶ. ﺑﻪ ﺷﺎﻩ ﻭ ﺭﻫﺒﺮ ﺭﺳﻴﺪﻯ، ﺑﻨﺪﻩ ﻭ ﭼﺎﻛﺮﺑﺎﺵ. ﺑﻨﺪﻩ ﻭﭼﺎﻛﺮ ﺩﻳﺪﻯ، ﺗﻮﻓﻨﺪﻩ ﻭﺳﺘﻤﮕﺮ ﺑﺎﺵ. ﺍﮔﺮ ﻃﻴﺎﺭﻩ ﺩﻳﺪﻯ ﺩﻭﺩﻩ ﺑﺮﻛﺶ ﻭ ﺍﮔﺮﻗﻄﺎﺭ ﺩﻳﺪﻯ ﺯﻭﺯﻩ ﺑﺮﻛﺶ! ﺍﻭ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺷﻤﻦﻣﻰﺩﺍﺭﻯ، ﺍﺩﻋﺎﻯ ﺩﻭﺳﺘﻰ ﻛﻦ. ﻣﺎﻧﻨﺪﻗﻮﻡ ﺍﻳﺮﺍﻧﻰ ﻧﺒﺎﺵ ﻛﻪ ﻛﺮﻭﺭ ﻛﺮﻭﺭﺳﺎﻝ ﺍﺯﺧﻠﻘﺖﺍﺵ ﮔﺬﺷﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﭼﻴﺰﻫﺎ ﻧﻔﻬﻤﻴﺪ ﻛﻪ ﻧﻔﻬﻤﻴﺪ!

ﺣﻜﺎﻳﺖ:
ﺍﺯﺁﻳﺖﺍﻟﻠﻪﻫﺎﻯ ﻳﺰﺩﻯ، ﻳﻜﻰ ﺭﺍﭘﺮﺳﻴﺪﻧﺪ: «ﺩﺍﻧﻰ ﻛﻪ ﺭﻳﺎ ﻭﺍﺳﺘﻤﺎﻟﺖ ﭼﻪ ﺑﺎﺷﺪ؟» ﮔﻔﺖ: «ﺩﺭﺧﺘﻰ ﺑﺎﺷﺪ ﺩﺭﺟﻨﺖ ﻛﻪ ﻣﻴﻮﻩﺍﺵ ﺑﻠﺒﻞ ﺑﺎﺷﺪ!» ﻭﺑﻴﭽﺎﺭﻩ ﺗﺎﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﻟﻔﺎﻅ ﺭﺍﻧﺸﻨﻴﺪﻩ ﻭﻓﻬﻢ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺩﺍﺩﺍﺋﻴﺴﺖﻫﺎ ﻫﺰﻳﺎﻥ ﻫﻤﻰ ﻣﻰﺑﺎﻓﺖ!

ﻍ : ﻏﻴﺒﺖﮔﻮ ﻭﻏﻴﺒﺖ ﺷﻨﻮ ﺑﺎﺵ ﺗﺎ ﺭﻣﻮﺯﻋﺎﻡ ﺑﺮﺗﻮﮔﺸﻮﺩﻩ ﮔﺮﺩﺩ. ﻫﺮﺁﻥ ﻛﺲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﺴﻨﺪﻣﺒﺎﺭکت ﻧﺒﻮﺩ، ﺑﻪ ﻧﺎﻡ، ﻫﻠﺎﻙ ﻭ ﺑﺪﻧﺎﻡ ﻓﺮﻣﺎ. ﭼﻮﻥ ﻗﻮﻡ ﺍﻳﺮﺍﻧﻰ ﻧﺒﺎﺵ ﻛﻪ ﺍﺯﺧﻠﻘﺖ ﺑﻨﻰﺑﺸﺮ ﺗﺎ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﺎﻥ، ﻫﺮﭼﻪ ﺁﻣﻮﺧﺖ، ﻏﻴﺒﺖ ﮔﻔﺘﻦ ﻭ ﻏﻴﺒﺖ ﺷﻨﻔﺘﻦ ﻧﻴﺎﻣﻮﺧﺖ ﻛﻪ ﻧﻴﺎﻣﻮﺧﺖ ﻭﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﻫﻢ ﺁﻣﻮﺧﺖ! ﺩﺭﻣﺠﻠﺲﺧﺒﺮﻩﮔﺎﻥ، ﺧﺒﺮﻩﺍﻯ ﻛﻬﻨﺴﺎﻝ ﺭﺍﭘﺮﺳﻴﺪﻧﺪ: «ﻏﻴﺒﺖ، ﺩﺍﻧﻰ ﻛﻪ ﭼﻴﺴﺖ؟» ﮔﻔﺖ: « ﻭﻟﻠﻪﺍﻋﻠﻢ! ﺍﮔﺮﺧﻄﺎ ﻧﻜﻨﻢ، ﻏﻴﺒﺖ، ﺍﺧﺘﺮﻯ ﺑﺎﺷﺪ ﺩﺭﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺸﺘﻢ ﻳﺎﺑﺎﻟﺎﺗﺮ، ﺧﻴﻠﻰ ﺧﻴﻠﻰ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ!» ﺑﻴﭽﺎﺭﻩ ﺑﻴﺸﺘﺮﻧﻤﻰﺩﺍﻧﺴﺖ!

ﺕ: ﺗﻘﻠﺐ ﺭﺍﭘﻴﺸﻪﻯ ﺧﻮﺩ، ﺭﻳﺎ ﺭﺍﺭﻳﺸﻪﻯ ﺧﻮﺩ، ﻛﻠﻚ ﺭﺍﺍﻧﺪﻳﺸﻪﻯ ﺧﻮﺩ، ﻭﺣﻘﻪﺑﺎﺯﻯ ﺭﺍﻛﻴﺸﻪﻯ ﺧﻮﺩ ﻛﻦ. (ﺩﺭﻧﺴﺨﻪﻯ ﺍﺑﻦﺍﻟﺎﻓﺼﺢ، ﻛﻴﺸﻪ، ﻛﻴﺶ ﺛﺒﺖ ﺷﺪﻩ. ﺑﻪ ﮔﻤﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﻣﺤﻘﻖِ ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ، ﺩﺍﺭﻧﺪﻩﻯ ﺍﻳﻦ ﻛﻴﺒﻮﺭﺩ(ﻗﻠﻢ، ﻗﻠﻢﭘُﺮﺩﻛﻤﻪﻯ ﻛﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮ!) ﻛﻴﺸﻪ ﻛﺮﺩﻥ ﻳﺤﺘﻤﻞ ﻫﻤﺎﻥ ﻛﻴﺶ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﻰ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﻛﻴﺶ ﻛﺮﺩﻥ ﻃﻴﻮﺭ ﻳﻜﻰ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺷﻮﺩ.) ﺣﻜﺎﻳﺖ: ﻳﻜﻰ ﺍﺯﺷﻤﺎﺭﻧﺪﮔﺎﻥ ﺁﺭﺍء ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺗﻰ ﺩﺭﺍﻳﺮﺍﻥ ﺭﺍﭘﺮﺳﻴﺪﻧﺪ: «ﺑﺮﺍﺩﺭ! ﺩﺍﻧﻰ ﻛﻪ ﺗﻘﻠﺐ ﭼﻪ ﺑﺎﺷﺪ؟» ﮔﻔﺖ: «ﺍﺧﻰ! ﺷﺎﻳﺪ ﺗﻘﻠﺐ ﺍﺩﻭﻳﻪﺍﻯ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺯﻧﮕﻴﺎﻥ ﺩﺭﺍﻏﺬﻳﻪﻯ ﺧﻮﺩ ﻛﻨﻨﺪ!» ﺍﻯ ﺑﺴﺎ ﺟﻬﺎﻟﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻭ ﻭﺩﺭﺍﻭ ﺑﻮﺩ! (ﺩﺭﻧﺴﺨﻪﻯ ﺍﺑﻦ ﺍﻟﺎﻓﺼﺢ، ﺍﻳﻦ ﺳﻄﻮﺭﭼﻮﻥ ﻗﻄﺎﺭﺳﺘﻮﺭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﺘﻦ ﻣﻬﺠﻮﺭﺍﺿﺎﻓﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﺑﺎﺁﻥ ﻛﻪ ﺳﺮﺍﺳﺮﺭﻳﺶ ﻭ ﭘﺸﻢ ﺑﻮﺩ، ﻋﺠﺒﺎ ﻛﻪ ﺗﻘﻠﺐ ﺭﺍﻧﻤﻰﺷﻨﺎﺧﺖ! ﭼﻮﻥ ﺍﻭ ﺭﺍﺑﻰﺷﻚ ﭼﻮﻥ ﺗﻮﭘﺪﺭﻯ ﺍﻧﺪﺭﺯﮔﻮ ﻭﻣﺴﺌﻠﻪ ﺁﻣﻮﺯﻧﺒﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﺩﻳﻤﻰ ﻭﺑﻰﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺎﺭﺁﻣﺪﻩ ﺑﻮﺩ!)

ﻩ: ﻫﻨﺮﮔﺮﻳﺰﺑﺎﺵ ﻭﻫﻨﺮﺳﺘﻴﺰ. ﺍﺯﻛﺘﺎﺏ ﻭﻛﺘﺎﺑﺖ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰ ﻭ ﺍﺯﺍﻫﻞ ﺳﺨﻦ ﺑﮕﺮﻳﺰ! ﺗﻮ ﺭﺍﻫﻤﺎﻥ ﺍﺷﻜﻢ ﻭﻗﻮﺕﻫﺎﻯ ﺯﻳﺮﺍ ﺷﻜﻢ ﻛﻔﺎﻳﺖ ﻛﻨﺪ! ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﻏﺬﻳﻪ، ﺑﺮﻣﻐﺰﻳﻪ ﺍﺭﺟﺢ ﺑﺪﺍﻧﻰ، ﻭﺳﺘﻮﺭ ﺧﻮﺩ ﺩﺭﺑﻰﺧﻴﺎﻟﻰ ﺑﺮﺍﻧﻰ. ﭼﻮﻥ ﺍﻳﺮﺍﻧﻴﺎﻥ ﻧﺒﺎﺵ ﻛﻪ ﻛﺘﺎﺑﺖ ﻭ ﻫﻨﺮﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻣﻰ ﺩﺭ ﻳﺪ ﺑﻴﻀﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﮔﺮﺩ ﻛﺮﺩﻩﺍﻧﺪ. ﻭﺷﻬﺮﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ: «ﻫﻨﺮﻧﺰﺩ ﺍﻳﺮﺍﻧﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺲ!» ﭼﻮﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻫﺎﻟﻰ ﻋﺎﻟﻢ ﻧﺒﺎﺵ ﻛﻪ ﻫﻨﺮ ﺍﺻﻠﺎً ﻧﺪﺍﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﭼﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺗﺮﺳﺎﺋﻰ ﺭﺍﭘﺮﺳﻴﺪﻧﺪ: «ﺗﺌﺎﺗﺮﻭ ﺳﻴﻨﻤﺎ ﻭﺳﻨﻔﻮﻧﻰ ﻭﺍﻳﻦ ﭼﻴﺰﻫﺎ ﺩﺍﻧﻰ ﻛﻪ ﭼﻪ ﺑﺎﺷﺪ؟» ﺁﻥ ﺍﺟﻨﺒﻰ ﻣﻠﻌﻮﻥ ﻭ ﻧﺠﺲ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩ: «ﺷﺎﻳﺪ ﺗﺌﺎﺗﺮ، ﻣﻌﺮﻛﻪ ﮔﻴﺮﻯ ﺑﺎﺷﺪ ﻭﺳﻴﻨﻤﺎ، ﺳﻨﮕﺴﺎﺭﻭ ﺳﻨﻔﻮﻧﻰ ﺭﻭﺿﻪﺧﻮﺍﻧﻰ ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﻦ ﺯﺑﺎﻥ ﺧﺎﺭﺟﻰ ﺧﻮﺏ ﺑﻠﺪ ﻧﻴﺴﺖ! ﺍﺯﺭﻫﺒﺮ ﺑﭙﺮﺱ!»

ﺏ: ﺑﺨﻴﻞ ﺑﺎﺵ ﻭﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺩﺧﻴﻞ. ﭼﻮﻥ ﺁﻥ ﻗﻮﻡ ﻣﺒﺎﺵ ﻛﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪﻯ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺑﺪﺍﻧﺎﻥ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﻭ ﺷﺎﺩﻣﺎﻧﻰ ﺑﺨﺸﺪ. ﺍﺯﻧﺎﺧﺒﺮﮔﺎﻥ ﻳﻜﻰ ﺭﺍ ﭘﺮﺳﻴﺪﻧﺪ: « ﻳﺎ ﺍﺧﻰ! ﺣﺴﻮﺩﻭ ﺣﺴﺎﺩﺕ ﭼﻪ ﺑﺎﺷﺪ؟» ﮔﻔﺖ: «ﺭﻭﺯﻯ، ﺣﺎﺝﺁﻗﺎ ﺑﺮﻣﻨﺒﺮﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺨﻞ ﻭ ﺣﺴﺪ، ﻫﻨﺪﻭﺍﻧﻪﻫﺎﺋﻰ ﻋﻈﻴﻢ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﮔﻨﺠﺸﻚﻫﺎﻯ ﻛﺮﻩﻯ ﻣﺮﻳﺦ ﺑﻪ ﻣﻨﻘﺎﺭﺑﺮﻧﺪ!» ﺯﻫﻰ ﻧﺎﺩﺍﻧﻰ! ﺍﺯﭘﺸﺖ ﻛﻮﻩ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﻮﺩ!

ﻓﺮﺯﻧﺪﻡ! ﺑﻪﻛﺴﺐ ﮔﺮﺍﻥﻓﺮﻭﺵ ﺑﺎﺵ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ، ﺍﺭﺯﺍﻥ ﻓﺮﻭﺵ! ﻭ ﭼﻮﻥ ﺗﺠﺎﺭﻣﺤﺘﺮﻡ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﻯ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻧﺒﺎﺵ. ﺩﺭﺣﺠﺮﻩﻯ ﻳﻜﻰ ﺍﺯﺍﻳﻨﺎﻥ، ﺷﺎﮔﺮﺩﺵ ﺭﺍ ﭘﺮﺳﻴﺪﻡ «ﺍﻳﭻﺩﺍﻧﻰ ﻛﻪ ﮔﺮﺍﻥ ﻓﺮﻭﺷﻰ ﺭﺍ ﭼﻪ ﻣﻌﻨﺎ ﺑﺎﺷﺪ؟» ﮔﻔﺖ «ﻟﺎﻭﻟﻠﻪ، ﺑﺎﻳﺪﺍﺯﻋﻠﻤﺎ ﻭ ﺍﺯﺣﺎﺝﺁﻗﺎﻯ ﻣﺎ ﭘﺮﺳﻴﺪ. ﺍﻧﺎﻣﺪﻳﻨﺖﺍﻟﺠﻬﻞ ﻭ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺑﺎﺑُﻬﺎ!» ﺍﺯ ﺻﺎحبش ﭘﺮﺳﻴﺪﻡ. ﮔﻔﺖ؟ «ﮔﺮﺍﻥﻓﺮﻭﺷﻰ ﻧﺎﻡ ﻧﻮﻋﻰ ﺟﻮﺯﻫﻨﺪﻯ ﻳﺎﺿﻤﺎﺩ ﻣﻐﺮﺑﻰ ﺩﺭ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻗﻮﻩﻯ ﺑﺎء ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎﺷﺪ!» ﺍﻯ ﻧﺎﺩﺍﻥ ﻛﺎﺳﺒﻰ ﻛﻪ ﺍﻭﺑﻮﺩ!

ﺩﺭﺧﺎﺗﻤﻪ ﺍﺯﺍﻳﻦ ﭘﺪﺭﺑﺸﻨﻮ ﻛﻪ ﻣﻰﺷﺎﻳﺪ ﻭﻗﺖ ﻧﺎﺷﻨﺎﺱ ﻭ ﺑﺪﻗﻮﻝ ﺑﺎﺷﻰ، ﻧﻪ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺍﻳﺮﺍﻧﻴﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭﻭﻗﺖﺷﻨﺎﺳﻰ ﻭﺧﻮﺵ ﻗﻮﻟﻰ، ﺍﻫﻞ ﻋﺎﻟﻢ ﺭﺍﺣﻴﺮﺍﻥ ﻫﻤﻰ ﻛﺮﺩﻩﺍﻧﺪ!

ﺩﻋﺎ
ﺑﺎﺭﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﺑﻪ ﻣﺎ ﻗﺪﺭﺕ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﻓﺮﻣﺎ ﻛﻪ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺩﺭﻭﻍ ﺭﺍﺭﺍﺳﺖ ﻭ ﺭﺍﺳﺖ ﺭﺍ ﺩﺭﻭﻍ ﺑﻨﻤﺎﻳﻴﻢ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺻﺪيقت ﮔﻨﺪﻡ ﻧﻤﺎﻯ ﺟﻮﻓﺮﻭﺵ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﻭﮔﻨﺠﺸﻚ ﺭﺍ ﺭﻧﮓ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺟﺎﻯ ﻗﻨﺎﺭﻯ ﺑﻔﺮﻭﺷﻴﻢ. ﻣﻰﺩﺍﻧﻢ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻗﺪﺭﺕ ﻭﻳﮋﻩ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺩﺭﻣﺎ ﺗﻌﺒﻴﻪ ﻛﺮﺩﻩﺍﻯ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺑﺴﻰ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻋﻤﻞ ﻛﺮﺩﻩﺍﻳﻢ، ﻭﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺧﺎﻃﺮﺯﺑﺎﻥ ﻣﺎﺩﺭﻯ (ﻣﺎ ﻛﻪ ﺩﺭﻳﻐﺎ ﻋﺮﺑﻰ ﻧﺸﺪ!) ﭘﺮﺍﺯﺿﺮﺏﺍﻟﻤﺜﻞ ﺩﺭﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺍﺳﺖ. ﺑﺎﺍﻳﻦ ﻫﻤﻪ، ﺗﻮ ﺍﺯ ﺩﺭﻳﺎﻯ ﺭﺣﻤتت، ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻭﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﻣﺎﻗﺪﺭﺕ ﻓﺮﻳﺒﻜﺎﺭﻯ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﻓﺮﻣﺎ! ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﺳﺘﻰ ﺗﻮﺗﻮﺍﻧﺎﺋﻰ!

===========================================